Basis- en voortgezet onderwijs blijven zich ontwikkelen
Op de basisschool is rekenen een van de belangrijkste vakken. Realistisch rekenen krijgt veel kritiek. Het ouderwetse rekenen met de staartdeling krijgt steeds meer de voorkeur. Zorgleerlingen krijgen nog te weinig extra aandacht. Aan het einde van de basisschool komt het schoolkamp. Daarna het voortgezet onderwijs. Het mbo en het bedrijfsleven willen competentiegericht onderwijs (cgo) en nieuwe technische vakken. Nog veel werk te doen.
Rekenen: haakdeling of staartdeling en tafels oefenen
Het onderwijs is al jaren in beweging, maar dat wil niet zeggen dat veranderingen altijd het gewenste resultaat opleveren. Bijna iedereen was bij de invoering van het realistisch rekenen enthousiast, maar de haakdelingen cq kolomdelingen kregen veel kritiek. De ouderwetse staartdeling met een goede kennis van de tafels en veel oefenen krijgt nu steeds meer waardering en is zelfs weer opgenomen in realistische rekenmethoden.
Zorgleerlingen
Op nog te veel basisscholen krijgen kinderen die extra aandacht nodig hebben, de zogenaamde zorgleerlingen, die aandacht niet of onvoldoende. Tijd om daar verandering in aan te brengen.
TOM onderwijs wil het anders
Een andere kijk op onderwijs is te vinden bij het TOM onderwijs. Het jaarklassensysteem is losgelaten en de rol van leerling en leraar is anders dan in het 'normale' basisonderwijs. Ook de schoolorganisatie wijkt af van de meeste andere.
Het schoolkamp van groep 8 basisschool
Maar hoe dan ook. Bijna iedere groep 8 van een basisschool gaat op schoolkamp. Voor de kinderen moet dat een onvergetelijke ervaring worden. De leerkracht zal goede voorbereidingen moeten treffen om het schoolkamp met succes te laten verlopen. Een goed programma voor die dagen is een goede basis voor het slagen. In deze special staat een artikel waar tips worden gegeven om het schoolkamp inderdaad onvergetelijk in positieve zin te laten zijn.
Mbo en de wensen van het bedrijfsleven
Daarna is het voortgezet onderwijs aan de beurt, hier met name het middelbaar beroepsonderwijs. In het mbo heeft het bedrijfsleven de noodklok geluid. Er komen te weinig leerlingen die de goede competenties hebben. Het onderwijs springt daarop op in met competentiegericht onderwijs (cgo). Daarnaast worden veel nieuwe vakken toegevoegd aan het programma, opnieuw door toedoen van het bedrijfsleven. Vooral op het gebied van techniek is het vakkenpakket behoorlijk uitgebreid.
In deze special wordt dieper ingegaan op bovenstaande met aparte artikelen.